Categories
Close
Menu
Menu
Close
Search
Search

FruitID: Een nieuwe methodiek voor vergelijkend rassenonderzoek van hardfruit

FruitID: Een nieuwe methodiek voor vergelijkend rassenonderzoek van hardfruit
Contactpersoon: Fien Van Cauter

+32 (0)9 381 86 86

Fien.VanCauter@viaverda.be
Projectpartners: VCBT, Viaverda, KU Leuven (Departement Biosystemen), PCFruit
Financiering Vlaamse overheid: Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO-LA)
Projectperiode: 1/12/2022 - 30/11/2026
Print
Methodologie waarbij het aspect smaak een meer prominente rol dient te krijgen

Recent werd door pcfruit en VCBT een nieuwe methodologie voorgesteld voor vergelijkend rassenonderzoek van hardfruit die sneller tot een selectie van rassen zou moeten komen. Als resultaat wordt een snellere en betere keuze voor nieuwe variëteiten, een beter voorbereide marktintroductie, een kleiner risico op mislukkingen en een verbeterde rentabiliteit voor de Vlaamse telers verwacht. Deze methodologie dient echter verder uitgewerkt te worden, waarbij het aspect smaak een meer prominente rol dient te krijgen, de onderzoeksdata van pcfruit en VCBT beter moeten geïntegreerd worden, en een meer overzichtelijke rapportering noodzakelijk is. Bovendien is het noodzakelijk om niet enkel aan de aanbodzijde (de producenten) de methodologie te stroomlijnen maar ook aan de vraagzijde informatie rond consumentenvoorkeuren af te toetsen aan het aanbod. Tenslotte dienen telers nauwer betrokken te worden bij het rassenonderzoek en de rassenselectie. De primaire doelgroep van dit project zijn de Vlaamse hardfruittelers, tuinbouwcoöperaties, andere producentenorganisaties, boomkwekerijen en bedrijven die nieuwe rassen exploiteren in een clubsysteem en exportbedrijven. Meer dan 70% van de 716 Vlaamse hardfruittelers zijn vertegenwoordigd in de begeleidingsgroep.

Dit project beoogt om een nieuwe procedure voor vergelijkend rassenonderzoek te implementeren, met een bijzondere aandacht voor smaak, het afstemmen van het commerciële aanbod van rassen op de voorkeuren van de consument, infographics voor de rapportering van onderzoeksresultaten, en het beter betrekken van telers bij rassenonderzoek en ‐selectie. Het doel is om na te gaan of deze nieuwe benadering een meerwaarde is voor het huidige rassenonderzoek en, indien dit het geval is, in te bouwen in de lopende programma’s rond vergelijkend rassenonderzoek gefinancierd door de GMO‐programma’s van de producentenorganisaties en door andere bedrijven.

Vorig Artikel Introductie en consumentenonderzoek van lokaal geteelde gember voor de korte keten
Volgend Artikel EDUPAK: Educatief pakket klimaatneutraal boeren

Comments are only visible to subscribers.

Meer weten?